Nogle virksomheder kan bruge helt op til et halvt år på at finde kandidater til en given stilling. Selv hvis man efter mange måneder finder en god kandidat, så er der altid en risiko for, at man får lavet en fejlansættelse – og det kommer til at koste virksomheden dyrt!
Derfor er mange virksomheder begyndt at bruge headhuntere for at tage et stort skridt udenom de potentielle faldgruber og komme direkte til sagen.
Hvad er headhunting?
Headhunting er en smart rekrutteringsproces, hvor en headhunter finder det perfekte match til din virksomhed. For det meste arbejder en headhunter via industrianalyser, LinkedIn, konsulentnetværker og forskellige CV-databaser. En headhunter har masser er erfaring og derfor en god forståelse for, hvordan man headhunter de bedste medarbejdere.
En headhunter speeder rekrutteringsprocessen op, minimerer risikoen for fejlansættelser, håndhæver den absolutte diskretion og meget mere.
Rekruttering der er fuldkommen tys-tys
Når kandidater headhuntes, så sidder de ofte allerede i en anden stilling. Derfor kan det potentielt sætte deres nuværende position i fare, hvis arbejdet finder ud af, at de er aktivt jobsøgende.
Derfor har en headhunter forståelse for 100% diskretion, når de finder potentielle kandidater. En headhunter garanterer, at alt kommunikation forløber fuldkommen fortroligt, så ingen for nys om det potentielle arbejdsskift.
En headhunter giver dig mere fritid
En af de største goder ved at bruge en headhunter frem for selv at stå for rekrutteringsprocessen er, at en headhunter giver dig et kæmpe pusterum i dit arbejdsliv. Rekrutteringer tager enormt lang tid, og det er vigtige timer, som tages ud af din hverdag.
En headhunters eneste job er, at finde potentielle kandidater så du behøver ikke bekymre dig om noget andet. Til gengæld får du frie hænder til at klare andre vigtige, og mere presserende, opgaver på din arbejdsplads.
Virksomhedens kultur og vision
Det virker måske lidt usikkert at overlade en rekrutteringsproces til en udefrakommende person, som på ingen måde er tilknyttet virksomheden. En headhunters arbejde forløber sådan, at før rekrutteringen sker, så sørger en headhunter først og fremmest for at sætte sig grundigt ind i virksomhedens kultur og baggrund.
Det er vigtigt at en headhunter kan præsentere virksomhedens vision, baggrund og muligheder på markedet for den potentielle kandidat, så stillingen virker attraktiv.