Annoncør betalt indhold

Mange mennesker går rundt med en drøm om at starte deres egen virksomhed, og mange gør også alvor af det. Det kan være et lille luksusbageri, et mikrobryggeri eller måske en frisørsalon. Det er klart, at hvis man starter et bageri skal man kunne bage, men det er ikke nok, nej der er en lang række ting, man skal tænke på, når man starter virksomhed, og derfor skal man lægge en forretningsplan, inden man går i gang. Her ser vi på, hvorfor det er så vigtigt at have en køreplan for at få succes med sin virksomhed.

Alt for ofte ser man at folk starter en café eller anden type virksomhed op, hvor de måske nok er gode til selve håndværket, men ikke har begreb om, hvordan man driver en virksomhed og alle de ting, som skal gøres ud over selve at fremstille selve produktet eller ydelsen.

En gennemarbejdet plan at køre efter

Grunden til at man bør lave en forretningsplan er, at man her skaber sig et overblik over alt det, der skal tages højde for, når man starter virksomhed og ikke mindst har en køreplan for, hvordan det skal foregå. Her spiller især regnskabet en rolle, da mange af de nystartede virksomheder, som ender med at gå konkurs, ikke har styr på indtægter og udgifter, og har man ikke det, er der stor risiko for at det ender galt.

Alle aspekter af forretningen skal belyses

Der er flere måder, man kan gribe en forretningsplan an på. Man kan få hjælp til forretningsplan på internettet eller man kan prøve at lave den fra bunden selv. Her er det nødvendigt at have en smule kendskab til økonomi og dét at drive en forretning, men har man det, kan man kaste sig ud i det. I forretningsplanen skal alle aspekter af forretningen belyses, og det skal gøres klart, hvordan man vil skabe overskud. Det sidste er ikke mindst for at kunne tiltrække investorer, hvis man har brug for det, men også for selv at kunne se klart, om forretningen vil være rentabel.

Fra den mindste til den største

Ofte skyder man hele eller store dele af sin opsparing ind i projektet, og disse penge er tabt, hvis firmaet går konkurs. Selv den mindste butik må derfor se på styrker og svagheder, muligheder og faldgruber. Hvad kan gå galt, og hvad gør man, hvis det går galt. Naturligvis kan man ikke forudse alt, og ingen havde f.eks. set Coronapandemien komme, men også dette kan man i et vist omfang imødegå ved at have en buffer til uforudsete udgifter, således at der er lidt at tære på, inden man finder en holdbar løsning.

Det skal forretningsplanen indeholde

I en forretningsplan præsenteres produktet og der gøres rede for, hvordan virksomheden skal drives og hvordan man planlægger at tjene penge og skabe overskud. Her skal man især belyse de første kritiske år, hvor enhver forretning er sårbar. I planen bør alle udgifter til f.eks. husleje, revisor, tilladelser, forsikringer, lønninger, inventar osv. indgå, ligesom man også skal lave et estimat over, hvor mange kunder, der vil komme og hvor meget, de vil købe for.

I forretningsplanen skal det derudover fremgå, hvem der tegner forretningen, hvad deres styrker er, og hvorfor lige netop de vil kunne drive virksomheden med succes. Markedsføring af virksomheden er også et vigtigt punkt at inkludere i planen, så der findes et overblik over, hvordan man vil få produktet eller ydelsen ud over rampen.

Markedet i den specifikke branche bør kortlægges og det må forsvares, hvorfor der er behov for denne type virksomhed og hvordan man er positioneret i forhold til konkurrenter. Konkurrenterne skal også være kortlagt, så både man selv og eventuelle investorer ved, hvem de er oppe i mod.

Selv om det er dejligt at drømme om at starte sin egen virksomhed, er det altså ikke så enkelt, som man kunne tro, og det kan være altafgørende for din virksomheds succes at du har en gennemarbejdet forretningsplan i hånden, når du beslutter dig for at starte.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *