Elektromobilitetens historie

Elektromobilitet er på vej frem: I de første tre kvartaler af 2020 oversteg den kumulative markedsandel af el- og hybridkøretøjer i nyregistreringer for første gang 10 %. Plug-in-køretøjer har for længst lagt deres skyggetilværelse bag sig og er nu en integreret del af det schweiziske billandskab.

 

Elbiler er dog ikke et nyt fænomen. Allerede i det 19. århundrede vovede opfindere at prøve at køre dem for første gang, før den elektriske mobilitet oplevede sin første storhedstid omkring år 1900. På det tidspunkt kørte 40 % dampbiler, 38 % elbiler og 22 % benzinbiler på vejene i USA. Men med masseproduktionen og den stigende tilgængelighed af køretøjer med forbrændingsmotorer faldt betydningen af alternative drivmidler hurtigt – indtil oliekrisen i 1990’erne bragte elektriske drivmidler tilbage i den kollektive bevidsthed. E-mobilitet er endelig kommet i rampelyset efter den amerikanske pioner Tesla’s succes i det sidste årti.

 

Sådan fungerer elektriske drev

Ved første øjekast kan man næppe skelne mellem elbiler og biler med konventionelle drev. Men hvis man ser på motoren i de to koncepter, er der næppe nogen ligheder.

 

Elektromotorer omdanner elektrisk energi til bevægelse. Her fungerer batteriet som energilager og energileverandør, mens elmotoren fungerer som drivmiddel. Før kørslen oplades batteriet med elektricitet; under kørslen strømmer energien fra batteriet til elmotoren, og den bevægelse, der genereres der, overføres til hjulene via en ettrins gearkasse. På grund af elmotorernes lavfriktionsdrift har elbiler en effektivitet på op til 90 %. Det betyder, at det meste af den leverede energi faktisk bruges til kørsel. Ved ikke at bruge fossile brændstoffer kører et køretøj med et elektrisk drev lokalt uden CO2-emissioner.

 

Fordele og ulemper ved en elbil

Der er mange grunde til at købe en elbil. eGarage forklarer fordelene og ulemperne ved elektrisk kørsel:

 

Fordele

Fordele og ulemper ved en elbil

Der er mange grunde til at købe en elbil. eGarage forklarer fordelene og ulemperne ved elbiler:

 

Fordele

Miljøvenlig mobilitet

Hvis en elbil drives af det miljøvenlige schweiziske elmix, er den allerede efter ca. 50.000 km foran med hensyn til CO2-emissioner. Desuden producerer elmotoren næsten ingen støjemissioner, hvilket er til glæde for beboere, der bor i nærheden af trafikerede veje.

Lav vedligeholdelse

Elbiler er nemme at vedligeholde. Da der ikke er nogen forbrændingsmotor og driftsvæsker, sparer du tid og penge. De første producenter har allerede afskaffet de faste serviceintervaller.

Hurtig teknisk udvikling

Mange bilproducenter koncentrerer sig i øjeblikket kraftigt om udvikling og produktion af elektriske køretøjer. Som følge heraf stiger antallet af tilgængelige modeller hurtigt. Desuden udvikles teknologien konstant videre, hvilket igen afspejler sig i lavere anskaffelses- og driftsomkostninger. Batterierne forbedres også løbende, og allerede i dag er det muligt at opnå en rækkevidde på mellem 400 og 600 kilometer.

Voksende netværk af offentlige opladningsstationer

Der findes allerede et netværk af over 4.000 offentlige ladestationer i Schweiz – og tendensen er klart opadgående.

E-biler = køreglæde

Alle, der nogensinde har kørt i en elbil, kan bekræfte det: Elbiler er sjove! Takket være den umiddelbart tilgængelige effekt accelererer elbiler hurtigt og lader føreren mærke drejningsmomentet kraftigt. https://www.billigladestationer.dk/ladestandere/

 

Ulemper

Højere anskaffelsesomkostninger end for en forbrændingsmotor

Ja, men… hvis man tager højde for de lavere vedligeholdelsesomkostninger, er selv de dyrere elbiler billigere end en tilsvarende benzin- eller dieselbil efter 10.000-30.000 kilometer. Sammenlign brændstofomkostningerne med elpriserne nu, idet du tager højde for dit kilometertal, med eGarage elprisberegneren.

Nederste område

Faktisk er elbiler endnu ikke i nærheden af topværdierne for moderne dieselbiler, som kan køre op til 1.000 km på en tankfuld brændstof. De nuværende elbiler kører mellem 400 og 600 kilometer pr. opladning – det er nok til et par dage, ikke sandt?

Lang opladningstid

Den sammenligning, der ofte foretages med konventionel tankning, er bekræftet: Det tager længere tid at oplade en e-bil. Opladningen finder dog altid sted, når bilen ikke er i brug – f.eks. hjemme om natten eller i arbejdstiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *